Welke elektrische bestelbus kies je?
Het aanbod zero-emissie vrachtwagens en bestelbussen wordt steeds groter. Hun actieradius ook. Bekijk het overzicht van elektrische bestelwagens.
Hoe laad je een elektrisch wagenpark op?
Het moment van opladen stem je af op de route en hoeveelheid kilometers die je rijdt. Zo leggen trucks voor stedelijke distributie zelden meer dan 200 kilometer per dag af en worden ze na de rit op eigen terrein opgeladen. Wat komt er allemaal bij kijken als je dit zogeheten depotladen op eigen terrein wilt doen? Hoeveel laders heb je nodig? De ‘Handreiking depotladen’ geeft antwoord op deze en meer vragen.
Wat kost dat?
Een elektrische vrachtwagen is duurder in aanschaf, maar de operationele kosten zijn over het algemeen veel lager. En mede door subsidies wordt de Total Cost of Ownership (TCO) steeds interessanter. Voor sommige bestelbussen geldt dat de TCO van een elektrische bestelwagen lager is dan die van een dieselvariant. Voer het kenteken van je huidige dieselbestelauto in op www.welkeebestelbus.nl en vergelijk de maandlasten met het elektrische aanbod van dit moment.
Zijn er subsidies?
Je kunt diverse subsidies gebruiken voor de aanschaf van zowel een e-truck als een e-bestelwagen.
Wanneer stap je het beste over op elektrisch?
Wacht daar niet te lang mee, want in januari 2025 voeren Apeldoorn en Deventer Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) in, net als 26 andere Nederlandse steden. Bestel- en vrachtauto’s op fossiele brandstoffen zijn niet meer welkom in de binnenstad als ze na 1 januari 2025 op kenteken zijn gesteld. Werk stap voor stap toe naar een zero-emissie wagenpark.
Gratis en vrijblijvend advies
Er zijn veel mogelijkheden voor een elektrisch wagenpark, maar wat past bij jouw organisatie? Laat je gratis en vrijblijvend adviseren door de onafhankelijke, ervaren adviseur Freek Boele van Slim & Schoon Reizen. Hij kan je bijvoorbeeld op maat adviseren over de TCO-berekening voor bestel- en vrachtwagens, een voertuigvervangingsplan en de laadinfrastructuur.