Schotpoort Transport Groep ontwikkelt laadplein voor E-trucks

U hebt ze vast wel zien rijden, de vrouwen en mannen van logistiek dienstverlener Schotpoort Transport Groep uit Eerbeek. Dit familiebedrijf, met werkmaatschappijen Schotpoort Connect en SBPost, bestaat inmiddels ruim 125 jaar. Het bedrijf heeft meer dan 70 chauffeurs, 200 koeriers en 150 eigen bezorgers in dienst. Wat Schotpoort Transport Groep zo bijzonder maakt, is dat het sociaal en duurzaam ondernemen diep in het DNA verankerd is. 

Marc Seesing, directeur van Schotpoort Transport Groep: “We bieden mensen met afstand tot de arbeidsmarkt ruimte om bij ons te werken en hebben de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) bereikt. Omdat meer dan 30% van ons personeelsbestand bestaat uit collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt, zijn wij ook PSO 30+ gecertificeerd en voldoen we aan de eisen van artikel 2.82 van de Aanbestedingswet.”  

Opdrachtgevers en klanten verwachten steeds vaker duurzaam vervoer.”

Zoals gezegd zet Schotpoort Transport Groep ook stevig in op duurzaam ondernemen. De groep is ISO 14001 gecertificeerd en rapporteert volgens de CO2-prestatieladder trede 4. Marc Seesing: “We zoeken continu naar manieren om onze dienstverlening te verduurzamen. We willen onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden. Het grootste deel van onze CO2-uitstoot komt van ons wagenpark. We investeren dan ook flink in het verduurzamen van onze vrachtwagens, bestelbussen en auto’s.” Inmiddels rijden er vier elektrische vrachtwagens en dit aantal zal in de komende tijd verder groeien. Het zijn forse investeringen, maar we denken hiermee op de behoeften van onze opdrachtgevers in te spelen. Opdrachtgevers en klanten verwachten steeds vaker duurzaam vervoer.” 

Zelf opgewekte stroom voor E-trucks

Om de inzet van elektrische vrachtwagens concurrerender te maken ten opzichte van dieselvrachtwagens, zocht Schotpoort Transport naar manieren om de vrachtwagens duurzaam op te laden. “Toen ik in 2019 directeur werd bij dit bedrijf, heb ik ingezet op de aanleg van zonnepanelen op het dak van onze vestiging, hier in Eerbeek. In eerste instantie vooral om ons kantoor van duurzaam opgewekte stroom te voorzien. Nu liggen er bijna 500 panelen. Ik zag al gauw dat er ook op de grote panden die wij iets verderop in Eerbeek verhuren aan Schotpoort Logistics, zonnepanelen konden worden geplaatst. Schotpoort Logistics heeft inmiddels ook meerdere elektrische vrachtwagens in bestelling genomen, dus die duurzaam opgewekte stroom biedt kansen voor beide ondernemingen. Nu er 3000 panelen op die daken liggen, zijn we in staat om onze elektrische vrachtwagens op te laden met stroom die we zelf opwekken. De uitdaging is om dat efficiënt in te regelen. Overdag zijn de vrachtwagens in bedrijf, dan leveren we eigenlijk te veel stroom terug aan het net, wat leidt tot uitdagingen bij de netbeheerder. ’s Nachts laden we de vrachtwagens op, maar dan schijnt de zon niet.”

Werkzaamheden voor het laadplein bij Schotpoort Connect zijn in volle gang

De komst van een semipubliek laadplein voor E-trucks

Dat moest dus anders. Samen met Schotpoort Logistics bedacht Schotpoort Transport Groep een oplossing: een laadplein voor acht elektrische vrachtwagens op de locatie van Schotpoort Logistics. De stroom wordt geleverd door een batterij die gekoppeld is aan de zonnepanelen. “We realiseren hiermee ook een semipubliek snellaadpunt voor E-trucks overdag. Met onze eigen opgewekte stroom zijn wij in staat om onze eigen vrachtwagens ’s nachts op te laden, terwijl er overdag ruimte is voor vrachtauto’s van andere vervoerders om op te laden. Het laadpunt is vooral bedoeld als steunpunt om even bij te tanken als de chauffeur bang is zijn bestemming net niet te halen,” aldus Marc. Wanneer het laadplein in gebruik genomen wordt? Marc: “Er zijn altijd afhankelijkheden, maar wij streven ernaar om dit jaar in de loop van het tweede kwartaal het laadplein operationeel te hebben.” 

Marc Seesing, directeur Schotpoort Transport Groep

 

Wat leert Marc van dit traject? “De sleutel tot dit succes zit hem in samenwerking tussen transporteurs en commitment.  Zoek elkaar op en geef elkaar het vertrouwen. In de samenwerking – en dit kan ook met de opdrachtgever zijn – zit de versnelling. Zonder commitment lukt het niet. Ik geef dit advies graag aan mijn collega-werkgevers mee.”  

Neem contact op

  • Soufiane Benslimane

    Logistiek Makelaar

    06 11 76 30 39