Schotpoort Logistics: “Samenwerking maakt duurzame ontwikkelingen mogelijk.”

Schotpoort Logistics, de bekende logistiek dienstverlener uit Eerbeek, vervoerde zijn eerste vracht in 1934. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een internationaal opererende speler die zijn klanten transport-, warehouse- en supply chain-oplossingen biedt. Zij kan de complete logistieke operatie van klanten uit handen nemen. Inclusief installatie of montage, indien gewenst. Schotpoort Logistics is sinds dit jaar onderdeel van de Duvenbeck groep die stevige duurzaamheidsdoelstellingen heeft en sterk inzet op elektrificatie van het wagenpark.

Het hoofdkantoor van Schotpoort Logistics bevindt zich in de plaats waar het allemaal begon: Eerbeek. Eerbeek was ooit dé papierstad van Nederland. Oprichter Bartus Schotpoort van Schotpoort Logistics verzorgde zijn eerste transporten – met paard en wagen – voor de vele papierfabrieken in de regio. Tegenwoordig gaat het vervoer van goederen er iets anders aan toe. Hoe? Daarover gaan Rob Weenink, Logistics Engineer / Quality Manager, en Thijs te Kampe, Managing Director bij Schotpoort Logistics in gesprek met Soufiane Benslimane, logistiek makelaar binnen de Regio Stedendriehoek.

 

Maar eerst even wat feiten en cijfers. Schotpoort Logistics beschikt over ruim 325 trailers en heeft dagelijks 200 vrachtauto’s onderweg. Samen rijden die 20 miljoen (!) kilometer per jaar. Om impact op het milieu te beperken, voldoen alle vrachtwagens met een dieselmotor aan de EURO 6 norm. Daarmee zijn de vrachtauto’s voorzien van de schoonste en zuinigste dieselmotoren op de markt. Ook op het gebied van elektrisch transport zet Schotpoort belangrijke stappen. In 2022 testte het bedrijf Zero Emissie Transport en elektrisch pendelverkeer in Eerbeek. Dat beviel, en op die manier helpt Schotpoort Logistics om het aandeel emissievrije en geluidsarme logistiek in de regio te vergroten.

Lokaal vervoer elektrisch

“Een van onze doelstellingen is dat in 2030 al ons logistiek vervoer binnen een straal van 250 kilometer van onze vestiging elektrisch is. We hebben inmiddels vier elektrische vrachtwagens en het mooie is dat alle partijen die ertoe doen zich willen inzetten voor duurzaam transport,” stelt Rob Weenink. “Denk aan de gemeente, de netbeheerder, de provincie…” “Maar de puzzel om elektrisch vervoer op grote schaal mogelijk te maken is complex,” vult Thijs te Kampe hem aan. Zoals in heel het land, heeft ook de Regio Stedendriehoek te maken met schaarste op het stroomnet. De vraag is simpelweg waar in de aankomende jaren de stroom vandaan moet komen om elektrisch vrachtvervoer de duw te geven die het nodig heeft. Er wordt gewerkt aan oplossingen. Zo zijn Schotpoort Connect en Schotpoort Logistics een samenwerking aangegaan die het mogelijk maakt om elektrische vrachtwagens op te laden op het laadplein van Schotpoort Connect.

Hoewel de ogen gericht zijn op elektrisch vervoer, is het nog geen uitgemaakte zaak dat dit ook daadwerkelijk de koers voor de aankomende decennia is. “We zien – ook in de politiek – geen helder toekomstbeeld voor duurzaam vervoer gedefinieerd. Maakt de politiek misschien toch de keuze voor waterstof? Dat maakt het nemen investeringsbeslissingen soms best lastig.”

Is elektrisch rijden rendabel? “Nee,” stelt Thijs. “Als je je realiseert dat er in mei van dit jaar (2024) pas 915 zware BEV-bedrijfsvoertuigen geregistreerd waren, zie je hoe gecommitteerd we zijn. We investeren in elektrisch rijden en kunnen op die manier ook iets terug doen voor de maatschappij. Dat begint al om de hoek, waar bewoners door elektrisch vervoer veel minder overlast ervaren dan met de diesel-vrachtauto’s. En natuurlijk stoten we op de trajecten waar we elektrisch rijden minder uit.” Schotpoort Logistics kan ook rekenen op klanten, zoals DS Smith Packaging die het belang van duurzaam vervoer inzien. Zij hebben met Schotpoort Logistics afspraken gemaakt om elektrisch vervoer voor hun producten mogelijk te maken en leveren hun eigen bijdrage. “Dit is een prachtig voorbeeld van hoe we met onze klanten samenwerken en zo duurzame ontwikkelingen een kans geven. Daar zijn we trots op en dit stelt ons in staat te innoveren,” stelt Rob.

Wacht niet af

Maar goed, hoewel Schotpoort Logistics investeert in elektrisch vervoer, worden de meeste kilometers nog gereden met dieselvrachtauto’s. Hoe kijken Rob en Thijs hiernaar? “Voorlopig zijn we als sector nog afhankelijk dieselvrachtauto’s. Echter, de huidige generatie dieselmotoren is schoon. Daarbij, we optimaliseren onze logistieke processen doorlopend. Ook zijn onze chauffeurs uiteraard code 95 gecertificeerd en gebruiken we onze ICT als driver van verduurzaming. We kunnen hierdoor onze diensten slimmer, zuiniger en duurzamer verlenen. Waar dat uit blijkt? We realiseren op dit moment een Co2 reductie van meer dan 48% ten opzichte van 2009 en we blijven ons verbeteren.”

Schotpoort Logistics kan door alle inspanningen dus mooie resultaten overleggen. Is dat voor andere (logistieke) bedrijven ook haalbaar? Wat willen zij de lezer meegeven? “Wacht niet af met investeren in verduurzaming van je logistieke processen,” is het antwoord. “Als je afwacht komt simpelweg het voortbestaan van je organisatie in gevaar. Er zijn zoveel redenen om niet te bewegen. Bijvoorbeeld, omdat regelgeving niet duidelijk is, congestie een spelbreker voor elektrisch vervoer lijkt, klanten de toegevoegde waarde van duurzaam vervoer nog niet zien, of omdat het spel tussen waterstof en elektrisch nog niet is gespeeld. Maar als je nu niet instapt loop je achter de feiten aan en word je ingehaald door wet- en regelgeving aan de ene kant en eisen van je klanten aan de andere kant. En die situatie wil je voor zijn.”

Werk samen

Hoe is dat te doen? “Denk aan samenwerkingen met bedrijven uit je netwerk, of op je industrieterrein: wie heeft er stroom over, waar kan er nog een elektrische vrachtwagen worden geladen. Ga in overleg met je klanten. Wat verwachten zij van jou en hoe kun je samenwerken om te voldoen aan die verwachtingen? Misschien willen zij mee-investeren in duurzame oplossingen waar ook zij goede sier mee kunnen maken. Er is zoveel mogelijk. Je hoeft het niet alleen te doen, als je het maar doet!”

Logistiek makelaar helpt
“Succes zit in samenwerking”, stelt Soufiane Benslimane. Hij is logistiek makelaar in de Regio Stedendriehoek. Hij helpt bedrijven op weg met adviezen over hoe ze minder én schoner gereden kilometers kunnen maken. Zo ondersteunt hij bedrijven bij het maken van keuzes voor elektrische bussen en vrachtwagens in hun wagenpark. Soufiane verbindt bedrijven met elkaar, gemeente of provincie om duurzame ideeën werkelijkheid te laten worden. Bijvoorbeeld door mogelijkheden voor subsidie te vinden. “Ik vind het prachtig om bedrijven en overheden met elkaar te verbinden en zo bij te dragen aan een schonere en duurzamere logistiek in de regio!”
Maak een afspraak voor gratis advies
Soufiane Benslimane adviseert bedrijven over hoe ze minder én schoner gereden kilometers kunnen maken. Kijk bijvoorbeeld wat Soufiane heeft kunnen betekenen voor de logistiek bedrijven Schotpoort Connect en Schotpoort Logistics. Wilt u ook de stap maken naar slimme en schone logistiek? 

Neem contact op

  • Soufiane Benslimane

    Logistiek Makelaar

    06 11 76 30 39