Goede gewoontes stimuleren en belonen – dat is de nuchtere kijk van Koninklijke Van der Most op verduurzaming van woon-werkverkeer. Medewerkers van de grafisch producent en dienstverlener uit Heerde komen vooral fietsend naar werk en vinden dat eigenlijk ‘heel vanzelfsprekend’. Directeur en eigenaar Marriël van der Most vertelt er graag meer over.
‘Koninklijke Van der Most is een hecht en solide familiebedrijf, inmiddels 120 jaar jong’, vertelt Marriël van der Most trots. ‘We zijn grafisch producent en verzorgen de dienstverlening rondom communicatie zoals vormgeving, campagnes, opslag én de logistiek. Dit doen we met ruim 400 collega’s in Heerde en op acht locaties verspreid over het land.’
Wij ondernemen duurzaam. Vanzelfsprekend staat op de website. Wat is de visie van Van der Most op duurzaam ondernemen? Marriël: ‘Wij bouwen voor de volgende generatie – dat is onze bedrijfsfilosofie en moet duurzaam. Wij volgen de definitie van De Verenigde Naties. Zij stellen dat duurzame ontwikkeling voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder de behoeften van toekomstige generaties in gevaar te brengen. Met andere woorden: we willen ons bedrijf draaiende houden, maar daarbij niet volgende generaties in de weg zitten.’
Hoe zich dat vertaalt in beleid voor mobiliteit en logistiek? Het stimuleren van méér fietsen naar werk staat met stip op één. Marriël: ‘We hebben een fietsplan: via Lease a Bike kunnen medewerkers een elektrische fiets leasen die na drie jaar eigendom wordt. De eerste dertig kilometer die je naar het werk rijdt met de auto vergoeden we niet, we hopen zo collega’s te stimuleren om voor de fiets te kiezen. Kom je dan tóch met de auto, dan is het aantal parkeerplekken beperkt. Verder is ons wagenpark volledig elektrisch. In gesprekken met transporteurs bekijken we hoe we vervoer zo veel mogelijk kunnen verduurzamen.
We móeten ook wel; als groot bedrijf heb je te voldoen aan wet- en regelgeving en moeten we ons kunnen verantwoorden.’
Zelf woont Marriël nét te ver van kantoor om te kunnen fietsen. Daarnaast is veel onderweg om andere vestigingen van Van der Most te bezoeken. Voor korte ritjes gebruikt ze de elektrische auto, voor lange ritten rijdt ze in een hybride auto: ‘Goed voorbeeld doet goed volgen’.
Veel collega’s hebben een korte reisafstand naar hun werk. Marriël: ‘We zien het als een pre wanneer sollicitanten in de buurt wonen. Zeker in Heerde komen veel mensen via-via bij ons werken. We bekijken altijd of de reistijd realistisch is en of mensen ook op de fiets naar het werk kunnen komen. Wij vinden het belangrijk dat collega’s fysiek op de werkvloer aanwezig zijn; hybride werken past ons niet. We zijn geen thuiswerkbedrijf, maar een productiebedrijf. Daarbij vind ik het belangrijk voor de connectie tussen mensen onderling – live contact is toch anders dan via de telefoon of via een beeldscherm.’
Niet alleen in de selectieprocedure van nieuwe medewerkers, ook in interne communicatie is er aandacht voor fietsstimulering. Marriël: ‘We schrijven erover in ons personeelsmagazine. En we hebben meegedaan aan de Fiets naar je Werk Dag op 15 mei. De fietsende collega’s hebben we verrast met een echte Koninklijke Van der Most-fietsbel.’
Vitaliteit is daarbij één van de kernwaarden; het staat altijd op de agenda. Marriël: ‘We stimuleren het fietsen, maar ook een rondje lopen tijdens lunchtijd.’
En de resultaten? Die zijn goed: we zien dat collega’s elkaar onderling stimuleren door samen te fietsen of te carpoolen, als je écht te ver weg woont. Op dit moment komt wel 80% met de fiets. Ook uit Hattem en Zwolle, wat toch wat verder weg ligt van het hoofdkantoor in Heerde. Van de douche wordt dankbaar gebruikgemaakt. Marriël: ‘Collega’s komen met de racefiets naar werk, douchen en gaan dan aan de slag. Dan hebben ze al gesport!’
‘Het is ook echt een kwestie van mentaliteit geworden’, vertelt Marriël. ‘We willen niet te veel opleggen of betuttelen; collega’s zijn intrinsiek gemotiveerd. En de meesten zijn simpelweg sneller op hun werkplek op de fiets dan met de auto. Je wordt ook niet gelukkig van lang in de auto zitten of in de file staan. Daarbij verwacht ik dat mensen elkaar erop aanspreken als je dichtbij woont en de beperkte parkeerplaatsen onnodig bezet houdt. Je kunt immers ook met de fiets komen?!’
Wat zijn de ambities voor de toekomst? Marriël laat zich graag inspireren en plant binnenkort een gratis mobiliteitsscan met één van onze adviseurs. Zo is Heerde niet heel goed te bereiken met het ov. Toch zijn er collega’s die de bus pakken en het laatste stukje met de fiets reizen. Ook is ze benieuwd naar de regelingen die de overheid treft om verduurzaming van mobiliteit te stimuleren. ‘Bewustzijn creëren bij ondernemers en medewerkers is goed, maar concrete maatregelen zijn nodig om tot duurzame gedragsverandering op grote schaal te komen’, aldus Marriël.