Circulair ondernemen volgens Marco Klein Falckenborg van Rouwmaat

10 februari 2025

‘Je moet de knop omzetten; intrinsiek gemotiveerd zijn’

Bij afvalverwerker Rouwmaat in Groenlo is duurzaam ondernemen geen doel op zich. Voor Rouwmaat is het een vanzelfsprekenheid. Zoals CFO Marco Klein Falckenborg zegt: ‘Het lijkt wel alsof dat hier in de genen zit’. Van hergebruik in afvalverwerking tot afbraak en recycling van bouwmaterialen – overal komt circulariteit in terug. Voor hun logistieke keuzes is dat niet anders. De subsidieaanvraag om modal shift in te richten en vervoer per schip te intensiveren grepen ze eind januari dan ook met beide handen aan.

Vol trots demonstreren Marco en het directieteam de onuitputtelijke mogelijkheden van circulair ondernemen op het 16 hectare grote terrein van de Rouwmaat Groep. Overal lijkt wel een oplossing voor. Voertuigen rijden af en aan om het aangevoerde afval te sorteren en verwerken. Van oud hout worden tuinhuisjes gemaakt. Koffiedrap wordt verzameld en elders ingezet voor het opwekken van energie en als grondstof. Oude brugdelen verpulveren ze, worden gespoeld en gezuiverd, en gereconstrueerd tot betongranulaat voor nieuw cement en bouwmaterialen. Zoals prefabonderdelen voor nieuwbouw van huizen. Óf een nieuwe brug. Dat nieuwe beton bevat een hoger percentage circulaire grondstoffen. Zo maakt Rouwmaat de cirkel rond.

Honderd vrachtwagens per schip

Niet alleen bedrijven, ook particulieren kunnen met hun afval terecht in Groenlo. Voor al die afvalstromen en het vervoeren voor verdere verwerking, bijvoorbeeld naar Rotterdam, zijn heel wat vrachtwagens nodig. Modal shift maakt het mogelijk om vervoer over de weg drastisch terug te brengen. In onder andere de haven van Zutphen, waar Rouwmaat een loskade heeft, kunnen grote vrachtschepen het vervoer van afval overnemen en voortzetten over water. Met slechts één schip kan het volume van honderd vrachtwagens worden vervoerd. Met modal shift kan Rouwmaat jaarlijks meer dan 10.000 transportbewegingen van vrachtwagen naar schip verplaatsen.

Altijd wat te wensen

Marco: ‘Nu ook de wet- en regelgeving erop aangepast wordt, blijkt dat veel bedrijven wel moeten verduurzamen. Maar bij Rouwmaat hebben we amper in de gaten dat we het al heel lang doen zoals nu verlangd wordt’. Daarmee is Rouwmaat inspirerend voor veel soortgelijke bedrijven in de regio én in Nederland.
Toch is er altijd nog wat te wensen. Niet al het vervoer kan over water. Idealiter maken ze nog een stap in het elektrificeren van hun voortuigen. Marco vertelt: ‘Door het zware transport is elektrificatie lastiger. De accuus zijn daar niet tegen opgewassen. Je kunt dan minder vervoeren per keer. Op kortere termijn kijken we nu naar een elektrische betonmixer en naar elektrische materieel als een shovel. Met een AI-oplossing willen we in de toekomst berekenen wat de capaciteit van onze accu is die we opladen met zonne-energie. En we coachen onze chauffeurs op hun manier van rijden waardoor we nu al twaalf procent minder brandstof verbruiken.’

Ook aan de slag met duurzame logistiek? Soufiane helpt graag met de eerste stappen!

Neem contact op

  • Soufiane Benslimane

    Logistiek Makelaar

    06 11 76 30 39
  • Tip voor andere bedrijven

    Wat zou volgens Marco een goede eerste stap en tip zijn voor bedrijven die ook meer circulair willen ondernemen? ‘Iedereen ziet dat het anders moet. Het is inmiddels geen keuze meer. Maar het moet nooit een reden zijn om gebruik te maken van een subsidieregeling of een belastingvoordeel te behalen. Je moet echt willen, de knop omzetten; intrinsiek gemotiveerd zijn. En soms lukt het niet om alles vooraf financieel te onderbouwen. Of onderneem je iets en het mislukt. Maar daar leer je van. En je stapt vervolgens ook gemakkelijker in andere duurzaamheidsinitiatieven.’

    Hulp van de logistiek makelaar

    Voor modal shift heeft Rouwmaat met de ondersteuning van hun vertrouwde subsidiepartner Ignite Group, samen met logistiek makelaar en adviseur Soufiane Benslimane de berekening gemaakt. Hoe ze daartoe kwamen? Soufiane: Als je heel veel bewegingen hebt met vrachtwagens, is het interessant om te kijken naar het alternatief van vervoer over water. Het scheelt enorm qua CO2-uitstoot, maar ook in planning en het aantal chauffeurs dat je moet inzetten. Marco vult aan: ‘En het gaat ook nog eens om het vervoer van een circulair product! We varen met teerhoudend asfalt naar Rotterdam en komen, na de bewerking in Rotterdam, met betongranulaat terug.’

    Scania Gold Award voor duurzaam rijden

    Dat Rouwmaat duurzame logistiek hoog in het vaandel heeft staan is niet onopgemerkt gebleven. In 2023 ontving Rouwmaat de prestigieuze Scania Gold Award voor duurzaam rijden. Marco: ‘Onze medewerkers waren heel trots! We merken ook dat duurzaamheid voor onze collega’s een belangrijk onderwerp is. Het spreekt nieuwe medewerkers aan; ze willen graag werken voor een organisatie die transparant is in de bedrijfsvoering en duurzaam onderneemt.’

    Niet denken in beperkingen

    Op het grote terrein van Rouwmaat zijn de mogelijkheden eindeloos. Zo slaan ze per jaar vier miljoen liter regenwater ondergronds op en gebruiken dit voor het reinigen van de vrachtwagens en het doorspoelen van het toilet. ‘Alleen de koffie wordt hier gezet met leidingwater’, lacht Marco.
    Dat Rouwmaat niet in beperkingen denkt is wel duidelijk. Wat de plannen voor de toekomst zijn? Marco: ‘Je merkt dat het verduurzamen en de bijbehorende mogelijkheden vanuit de overheid als subsidieregelingen nu in een stroomversnelling raken. Met de hulp van onze subsidiepartner Ignite Group en Soufiane blijven we goed op de hoogte van mogelijk interessante regelingen om duurzaam te ondernemen en vervoeren. En dat is precies wat we willen.’

     

    4 oktober 2024 Eerste waterstoftankstation van Overijssel geopend op A1 Bedrijvenpark Deventer
    Klik op de foto voor de video van de opening van het waterstoftankstation met interviews met de wethouder van Deventer, TotalEnergies en VOS Transport Group

    Alle nieuwsitems rechtstreeks in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.