Misschien wel de gemakkelijkste manier om medewerkers minder naar kantoor te laten reizen is door ze hybride te laten werken – deels vanuit huis en deels op de zaak. Thuiswerken is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Er blijkt veel meer op afstand te kunnen dan gedacht. De voordelen van hybride werken voor medewerkers, klanten, de maatschappij en je bedrijf zijn te groot om te laten liggen. Slim en Schoon Reizen heeft een training voor werkgevers ontwikkeld om alle voordelen van hybride werken voor hun organisatie te realiseren.
Minder reisbewegingen zorgen voor minder files. Minder files dragen bij aan minder stress en minder auto’s zorgen voor meer ruimte op de parkeerplaats. Bovendien, een kilometer die je niet maakt met de auto, is de meest duurzame kilometer die er is!
Welke voordelen levert hybride werken op voor jouw organisatie? Vraag kosteloos een mobiliteitsscan aan en krijg inzicht in wat (extra) thuiswerken oplevert.
Onderzoek wijst uit dat medewerkers hybride werken heel belangrijk vinden. Na de ervaringen in coronatijd wil maar een heel klein deel van je medewerkers volledig terug naar kantoor. Sterker nog, medewerkers willen gemiddeld de helft van hun tijd thuiswerken. In de huidige (en toekomstige) krappe arbeidsmarkt is hybride werken dus een belangrijk instrument om medewerkers te vinden én te binden. Bovendien biedt hybride werken mogelijkheden om in een grotere geografische vijver te vissen, parttimers meer uren te laten maken en oudere medewerkers langer in het arbeidsproces te houden.
De voorkeur van werknemers voor (deels) thuiswerken rust op vier pijlers. Met stip op nummer één staat de vermindering van reistijd. Ten tweede biedt het mogelijkheden om werk en privé beter te combineren. Ook geven veel mensen aan dat ze thuis met meer focus en concentratie werken, waardoor ze betere kwaliteit kunnen leveren. Ten slotte ervaren medewerkers meer autonomie, een diepgevoelde basisbehoefte van mensen. Al deze aspecten dragen positief bij aan de vitaliteit en gezondheid van het overgrote deel van de werknemers.
Niet iedereen vaart wel bij (veel) thuiswerken. Ongeveer 1 op de 5 medewerkers ervaart extra belasting. Sommige mensen hebben een voorkeur om werk en privé strikt te scheiden en vinden dat thuis lastig. Bovendien heeft niet iedereen een woonsituatie waarin ze gezond en prettig kunnen werken. Niet iedere starter op de arbeidsmarkt heeft bijvoorbeeld zelfstandige woonruimte die geschikt is om thuis te werken. Ook is voor sommigen het sociale contact in de organisatie een belangrijke drijfveer om naar kantoor te komen. Jongeren zijn bijvoorbeeld nog bezig om hun netwerk op te bouwen en alleenstaanden prefereren soms de dynamiek van kantoor boven de stilte in hun eigen huis. Hybride werken biedt ruimte voor mensen om eigen keuzes te maken. Het is nooit een one-size-fits-all-oplossing.
Naast voordelen voor medewerkers en je bedrijf, zijn er ook pluspunten voor je klanten. Dat wordt nog wel eens vergeten in organisaties. Hybride werken biedt namelijk mogelijkheden om je dienstverlening flexibeler in te richten. Op afstand kun je mensen sneller bijschakelen. Je kunt bijvoorbeeld op zeer korte termijn je capaciteit om telefoontjes te beantwoorden bij een plotselinge piek vergroten als mensen vanuit huis kunnen inloggen. Ze hoeven immers niet te reizen en zijn direct online. Ook kun je gemakkelijker een specialist op afstand betrekken. Bijvoorbeeld bij een klantgesprek. Iemand kan zonder reistijd snel meedenken en meteen actie ondernemen indien nodig.
Hybride werken biedt veel mogelijkheden: om je CO2-uitstoot te reduceren en ten bate van je medewerkers en klanten.