Het gaat om verbetering van een bestaande route. In Deventer loopt de fietsroute via zowel de spoorbrug als de Wilhelminabrug.

Tussen Deventer en Teuge gaat het fietstraject langs de provinciale weg N344. Vanaf Teuge loopt de route via bestaande wegen in het buitengebied richting de Veenhuizerweg in Apeldoorn. Via De Ontvangst en Linie sluit de route aan op de (toekomstige) doorstroomas die langs de spoorbaan richting het station en het centrum van Apeldoorn leidt.

 

Verbeteringen

  • Vaker voorrang voor fietsers.
  • Aanleg van nieuwe fietspaden en fietsstraten.
  • Aanpassingen De Ontvangst en Veenhuizerweg in Apeldoorn. In de nieuwe situatie ligt de rijbaan voor het autoverkeer (twee richtingen) aan de zijde van het winkelcentrum. De voormalige rijbaan aan de zijde van even huisnummers is nu fietspad. Dankzij deze maatregelen rijden de auto’s verder van de woningen. Ook is de veiligheid op twee onduidelijke kruisingen verbeterd (Veenhuizerweg en Zonnewende). Zie ook de ontwerptekeningen van De Ontvangst en Veenhuizerweg (ZIP-bestanden), te beklijken in deze volgorde: De Ontvangst nr.1Veenhuizerweg nr. 2Veenhuizerweg nr. 3

     LOU5755
  • Bij Twello heeft het fietspad langs het spoor hellingbanen naar de N344 gekregen. Daardoor hoeven fietsers niet meer de trappen te gebruiken of om te fietsen om bij de N344 te komen. Ook de trappen bestaan nog. Ter hoogte van huisnummers 108 tot 122 is de Burgemeester van der Feltzweg in een rechte lijn gelegd met het gedeelte vanuit het centrum van Twello, om ruimte te maken voor de hellingbanen. Een uitleg van de technische tekening vindt u hier. Klik hier voor de technische tekening. Voor een impressie van de nieuwe situatie klik hier.

     LOU6200
  • Fietsers gaan eerder en langer groen krijgen bij de verkeerslichten op de kruising N344-N790 Steenenkamer. De verkeerslichten worden hiervoor uiterlijk in april 2018 aangepast.

     LOU6093
  • Er is onderzocht of de spoorbrug over de IJssel bij Deventer verbreed kan worden. Daar ligt nu een gecombineerd fiets- en voetpad van circa 3 meter breed. Verbreding blijkt mogelijk te zijn, maar de kosten zijn dusdanig hoog dat daar op dit moment geen budget voor is.
  • Op het traject Osseveld-Teuge is nieuwe innovatieve verlichting geplaatst. Deze verlichting zorgt voor grotere verkeersveiligheid en sociale veiligheid, is prettig voor de leefomgeving en maakt de route beter herkenbaar. De software die ervoor zorgt dat alleen het deel van de fietsroute wordt verlicht waar de fietser is, wordt later ingebouwd.

     LOU5958

  • Het fietspad op de Wilhelminabrug in Deventer mag alleen nog gebruikt worden door fietsers. Brommers moeten daar naar de rijbaan.
  • De rotonde N344-Woudweg Teuge is aangepast en heeft een soepelere doorsteek voor fietsers gekregen. Ook is de onoverzichtelijke situatie bij het autobedrijf verbeterd. Er is een bypass aangelegd voor het laden en lossen van vrachtwagens (wat eerst op de rijbaan gebeurde). Daardoor kunnen fietsers ongehinderd op het fietspad doorfietsen. Verder is de bocht om een boom en transformatorhuisje ruimer gemaakt voor fietsers en daardoor is het overzicht op de kruising beter.

     LOU6074
  • Doorgaande fietsers worden voortaan niet meer door Twello geleid, maar via de provinciale weg N344.
  • Ook willen we diverse wensen uitvoeren die tijdens de inspraakprocedure zijn geuit. Zoals: route Woudweg Teuge-Veenhuizerweg Apeldoorn, plaatsen van wacht- en schuilhokjes, verbreden van het fietspad uitwisselpunt-spoorbrug Deventer. Of we ze ook daadwerkelijk gaan uitvoeren, wordt besloten als de kosten en financieringsmogelijkheden duidelijk zijn.

Proces

De werkzaamheden hebben grotendeels in het tweede halfjaar van 2017 plaatsgevonden. Enkele verbeteringen, zoals de hellingbanen, worden in het eerste halfjaar van 2018 doorgevoerd. 

Fietsroute deventer 1

Impressie van de nieuwe situatie bij het uitwisselpunt gezien vanuit de richting Deventer .

fietsroute nieuwe situatie richting twello 356x267

Impressie van de nieuwe situatie bij het uitwisselpunt gezien vanuit de richting Twello.

 

Fietsstraat Apeldoorn-Teuge

 

Ontwerp
Voor de snelfietsroute Apeldoorn – Deventer is tussen de komgrens van Apeldoorn en de rotonde te Teuge een ontwerp gemaakt dat de komende jaren als fietsstraat wordt ingericht, zie bijgaande kaart.  Het doel van deze herinrichting is om op de bestaande weg een veiligere en comfortabeler fietsverbinding te realiseren zodat meer mensen de fiets pakken gebruiken in plaats van de auto. Vorig jaar is er daarom al langs deze fietsroute nieuwe verlichting geplaatst.

kaart sfr apeldoorn teuge

In het ontwerp zijn de volgende inrichtingsmaatregelen opgenomen:

  • De bestaande weg geschikt maken voor 30 km/h en voorrang instellen op de kruispunten. Hiervoor zijn verkeersremmende maatregelen op drie kruispunten ontworpen, tussen de kruispunten komen verkeersdrempels in een ‘sinusvorm’ zodat bestaand verkeer er soepel overheen kan rijden.
  • Op de gehele weg komt nieuw asfalt in de kleur rood en er wordt een goed zichtbare en veilig overrijdbare ‘scheidingslijn’ in het midden aangebracht.
  • Langs beide randen van de weg komen grasbetonstenen met een vlakke bovenzijde

Uitvoering
Het is de bedoeling dat de komende jaren de hele weg als fietsstraat wordt ingericht. Uit het ontwerp worden voor 1 juli aanstaande eerst de drie kruispunten door aannemer KWS aangepast. Definitieve ontwerptekeningen van Buitentuin gemeente Apeldoorn - rotonde N344-Woudweg Teuge: ontwerptekening 1ontwerptekening 2ontwerptekening 3.

Als u meer informatie wilt hebben over de uitvoering en planning dan kunt u contact opnemen met de omgevingsmanager van KWS, Wim ter Haar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 - 502 26 329. 

 

Lees ook eerder getoond materiaal tijdens inloopavonden 2016

Bekijk ook de informatie van de twee andere fietsroutes