Fietsen heeft vele voordelen. Om ze allemaal te ervaren, promoten we de ‘Donderdag, dan pak ik de fiets-dag’. Welke voordelen dat zijn?

Fietsen is gezond

Als je naar je werkt fietst ben je gemiddeld minder vaak ziek. Waar of niet waar?

Waar! Uit een onderzoek is gebleken dat de mensen die minimaal 5 dagen per week, iedere dag minimaal 30 minuten fietsen, de helft minder ziektedagen opnemen dan de mensen die niet fietsen, of niet bewegen in het algemeen. Door regelmatig te fietsen vermindert de kans op verschillende ziekten, zoals hart- en vaatziekten en borstkanker, en neemt de kans op vroegtijdig overlijden af met bijna 40%. Trap dus lekker door!

Fietsen is goed voor het milieu

Als je fietst draag je bij aan een beter milieu. Waar of niet waar?

Waar! De eerste reden om de fiets te pakken in plaats van de auto is omdat het duurzaam is. Een fiets draait op spierkracht en niet op een brandstof. Dit heeft het grote voordeel dat dit er altijd zal zijn zolang er mensen zijn. Een fiets uiteraard aan slijtage onderhevig, maar niet zo erg als de auto. De auto kent veel meer mechanische onderdelen die vaker aan vervanging toe zijn.

Fietsen is goed voor je portemonnee

Als je fietst scheelt dat in de kosten. Waar of niet waar?

Waar! Bij fietsen gebruik je geen brandstof, waardoor je daar geen kosten aan hebt. Daarnaast betaal je voor een fiets geen wegenbelasting en ook geen verzekeringskosten. Veel financieel voordeel dus als je de auto laat staan en helemaal als je geen auto hebt.

Fietsen is leuk

Van fietsen word je chagrijnig. Waar of niet waar?

Niet waar! Elke matige tot gemiddelde vorm van fietsen zorgt ervoor dat er endorfine vrijkomt in je hersenen. Dit hormoon is verantwoordelijk voor vermindering van stress en zorgt tegelijkertijd voor een blij gevoel. Je wordt daarom juist vrolijker van fietsen! Dus trap maar lekker door.

Fietsen maakt je slim

Van fietsen word je slimmer. Waar of niet waar?

Waar! Het korte termijneffect is dat je hersenen twee tot drie uur na het fietsen beter functioneren. Uit onderzoek blijkt bovendien dat 5% meer hartcontractie al kan zorgen voor 15% verhoging van de hersenactiviteit. Op de lange termijn beschermt regelmatig fietsen je hersenen tegen veroudering, omdat de cellen van je hersenen profiteren van het bloed dat beter en sneller door je lichaam wordt gepompt. Trap dus lekker door!

Fietsen maakt je jonger

Door vaak te fietsen in de buitenlucht krijg je rimpels. Waar of niet waar?

Niet waar! Dermatologen hebben onderzoek gedaan naar het effect van fietsen op je huid. De combinatie van fietsen én bewegen in de buitenlucht hebben een positief effect op je huid. Fietsen zorgt namelijk voor een hoge productie van collageen, een stof die ervoor zorgt dat rimpels minder snel opvallen. Kijk maar eens hoe goed jij eruitziet na een fietstocht!

Fietsen is sociaal

Als je dagelijks fietst dan ben je gezelliger. Waar of niet waar?

Waar! Als je regelmatig fietst dan heb je een beter humeur, dat bevordert o.a. de sfeer op de werkvloer. En als je fietst, sta je in contact met je omgeving. Je kruist de wegen met andere fietsers, vangt flarden van gesprekken op of fietst een stukje samen met een ander op. Best gezellig, toch?!

Fietsen is sportief

Als je dagelijks fietst hoef je niet naar de sportschool. Waar of niet waar?

Waar! Een dagelijkse fietsrit van 30 minuten is al voldoende lichaamsbeweging. Wie heeft er nog een sportschoolabonnement nodig?! Een fijne bijkomstigheid is dat je bij een gemiddelde snelheid van 18 km/u al 150 kilocalorieën extra verbrandt. Goed bezig!