Navigeer naar:

In de basis zijn er twee onderwerpen om over na te denken: het voertuig en de laadpaal. Waar moet je op letten? Welke vragen moet je van tevoren stellen? Hier lees je er meer over.

We hebben het op de rest van de pagina over ‘de auto’, hieronder verstaan we ook bestelbussen. In grote lijnen gaat de informatie ook op voor vrachtwagens. Wil je meer weten over duurzaam transport? Neem dan contact met ons op.

Voertuig

Voordat je aan de slag kunt met het bestellen van een auto, kan je eerst een inventarisatie doen aan de hand van de onderstaande vragen:

  • Hoeveel kilometer rijd je dagelijks gemiddeld met de auto??
  • Hoeveel kilometer rijd je nu op een uitzonderlijke dag met de auto? Hoe vaak komt dat voor?
  • Wat neem je meestal mee in/met de auto?
  • Hoeveel zijn jullie maandelijks kwijt aan de auto?
  • Willen jullie elektrisch rijden stimuleren door een hoger maandbedrag toe te staan?

Mogelijkheden

Met de antwoorden op deze vragen kun je in de EV Database kijken welke elektrische auto’s er in aanmerking komen. Ook de ANWB heeft een mooi overzicht.

Ook kan je natuurlijk je dealer of leasemaatschappij om een offerte vragen. Er zijn een aantal partijen gespecialiseerd in het verleasen van elektrische auto’s. Hieronder een overzicht. Mis je een partij, laat het dan weten. 

Subsidie

Heb je interesse in een bestelbus? Dan is er op dit moment subsidie te verkrijgen in de Cleantech Regio. Hier vind je alle informatie.

Fiscale regelingen

Als je elektrisch rijdt, heb je vaak een heel aantal fiscale voordelen waar je gebruik van kunt maken. Zo is er MIA/Vamil subsidie, waardoor je minder vennootschapsbelasting betaald. Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM en MRB. En er is nog een voordeel in de bijtelling. Voor het complete overzicht kan je op deze website van de Rijksdienst voor Ondernemen kijken. 

Laadpaal

Waar het bij de auto’s redelijk eenvoudig is om wegwijs te worden, is het voor laadpalen lastiger om inzichtelijk te krijgen wat haalbaar, noodzakelijk en wenselijk is. Ook hiervoor is het handig om eerst een inventarisatie te doen aan de hand van een aantal vragen:

  • Nemen jullie al groene stroom af?
  • Willen jullie dat (alle) medewerkers kunnen laden op de zaak?
  • Willen jullie dat medewerkers thuis kunnen laden, mits de situatie het toelaat? (dit impliceert dat jullie de kosten daarvoor op je nemen)
  • Willen jullie dat medewerkers onderweg kunnen laden, bij snelladers?
  • Hoe snel willen jullie kunnen laden?
  • Willen jullie op eigen terrein kunnen laden? En is het dan wenselijk dat ook gasten kunnen laden? Betaald of onbetaald?
  • Willen jullie in de openbare ruimte kunnen laden?
  • Wat is de capaciteit en het aantal fasen in de meterkast?
  • Betalen de medewerkers nu de brandstofkosten zelf? En wat zijn de brandstofkosten gedurende de looptijd van de auto?
  • Willen jullie het verbruik kunnen monitoren?
  • Willen jullie dat de auto’s slim van de stroom op het net gebruik maken? 
  • En op termijn ook aan het net kunnen terug leveren?
 

Mogelijkheden laadinfrastructuur

Als je deze inventarisatie gedaan hebt, kan je bij een installateur of laadpaalleveranciers de mogelijkheden voor laadinfrastructuur opvragen.

Wil je eerst weten of het mogelijk is om de gemeente een gratis openbare laadpaal in de buurt, of bij een medewerker in de buurt te laten plaatsen? Ga dan naar OpenbaarLaden.nl. Hier zie je welke gemeenten een gratis openbare laadpaal voor je plaatsen, mits je aan de voorwaarden voldoet.

Wil je weten hoe lang het laden duurt? Hier kan je een auto selecteren en lezen welk vermogen laadpaal welke laadsnelheid voor die auto geeft. Er zijn overigens verschillende stekkers voor het laden. Op deze pagina lees je daar meer over.

In Nederland hebben we het laden gestandaardiseerd. Gewone openbare laadpalen hebben een ‘type 2’ aansluiting. Het kan ook zijn dat je een ‘type 1’ stekker hebt. Ook deze werken bij een laadpaal met een type 2 aansluiting. 

Of je kunt snelladen hangt van je auto af. In dat geval heb je daar een aparte aansluiting voor, alhoewel dit ook een type 2 kan zijn. Overleg dus van te voren of snelladen mogelijk is. In de toekomst zal snelladen meer en meer kunnen omdat de capaciteit van accu’s toeneemt. 

Op dit moment varieert de capaciteit van accu’s van 15 kWh (hele kleine auto’s, de Peugeot iOn en Citroën C-Zero) tot en met 95 kWh (Tesla Model S en X, long rangeperformanceen ludicrousuitvoeringen). Op deze pagina kan je zien wat de verschillende capaciteiten zijn. 

Installateurs

Er zijn installateurs in de Cleantech Regio die ervaring hebben met het plaatsen van laadpalen. Mis je er één, laat het ons weten.

Leveranciers

Laadpaalleveranciers zijn er ook veel in Nederland. Hieronder een overzicht:

   

Natuurlijk zijn er kosten gemoeid met laden. Een mooi overzicht van de kosten vind je hier.

Een laadpas krijg je vaak bij de laadpaal en/of bij de auto. Een overzicht van mogelijke passen vind je via Laadpas.com

Je kunt er zelf voor kiezen of je de laadpaal wel of niet wilt open stellen voor derden. Als je vaak klanten over de vloer krijgt, dan is het handig om deze ook te kunnen laten laden. Je kunt dan ook afspraken maken over het tarief dat je daarbij hanteert. 

Het kan handig zijn om het verbruik van de laadpalen te kunnen monitoren. Zo krijg je inzicht in hoe vaak en hoe lang de laadpalen in gebruik zijn. Ook kan je op basis hiervan afspraken maken met medewerkers over hoe lang ze bij de laadpaal mogen blijven staan op het moment dat er nog niet voor iedereen een laadvoorziening is. 

Een nieuwe ontwikkeling is het ook kunnen terug leveren vanuit de auto aan het net. Nu al wordt door middel van smartcharging vraag en aanbod beter met elkaar in balans gebracht. In de toekomst het kunnen terugleveren van stroom essentieel om het net goed in balans te blijven houden bij grote schommelingen in vraag en aanbod. 

Terug naar boven