De inspiratiesessie ‘Mobiliteit en logistiek in de zorg’ van 12 april werd gekenmerkt door een groot aantal vragen over samenwerking, innoveren en vooruitgang. De sessie bleek een voedingsbodem voor nieuwe initiatieven. De logistiek makelaars van de regio’s zullen deze de komende tijd oppakken. 

 – 12 april 2018, Postillion Hotel Deventer 

 LOU6287 204x136
In het welkomstwoord benadrukte Freek Boele, logistiek makelaar van de Cleantech Regio, nogmaals dat de bijeenkomst was georganiseerd vanuit de wens om samen verder te komen op het gebied van mobiliteit en logistiek in de zorg. De rol van de makelaars in deze is helder: schakelen tussen partijen als een neutrale en verbindende partner. De aanwezigen die hier behoefte aan hebben, werd uitdrukkelijk uitgenodigd om zich te melden

Man van miljoenen

Bas van Bree, programmamanager bij het Topconsortium voor Kennis en Innovatie Logistiek (TKI) Dinalog, nam vervolgens het woord. Hij sprak over de toekomst van zorglogistiek en de ambities van Dinalog hierin.

 LOU6316 214x143

Van Bree verklaarde hun positie als volgt: “In de Topsector Logistiek wordt onderzoek gedaan naar vernieuwende logistieke concepten in een veranderende markt. Hieronder valt ook de zorgsector, die zich in een enorme transitie bevindt.” Toen hij vervolgens sprak over miljoenen, ontstond er geroezemoes in de zaal. Van Bree: “We zoeken organisaties die mee willen doen aan een onderzoek rond logistiek en maatschappelijke impact: in de zorg bijvoorbeeld. Organisaties kunnen zich ook opgeven als living lab, gericht op het efficiënter inrichten van logistieke ketens. Deze call volgt dit voorjaar nog.” Geïnteresseerden kunnen terecht bij de logistiek makelaars.

Goede en efficiënte zorg thuis

In de eerste logistieke sessie opperde Martin Plant, directeur van zorgaanbieder Carinova, alvast een idee. Plant benadrukte de urgentie van vooruitgang in zorglogistiek. “Nederland vergrijst sterk; in 2030 is een kwart van de Nederlanders met pensioen. Daar komt bij dat mensen steeds langer thuis blijven wonen. Dit kan leiden tot vereenzaming.” De uitdaging volgens Plant: hoe kunnen we samen de zorg thuis zo goed en efficiënt mogelijk organiseren, met het welzijn van onze ouderen op de eerste plaats? Volgens Plant ligt het antwoord in het bundelen van afleveringen en besparen van kilometers, tijd en kosten. “Die kunnen vervolgens weer in contact- en servicemomenten voor ouderen worden ingezet.”

Een panel met marktpartijen PostNL, Medische Groothandel F. v.d. Vooren, Fietskoerier Deventer, Huuskes en Vegro werd bijeengeroepen om hierop te reflecteren. Hun reactie: een mooi maar ambitieus plan. Want: welke diensten en leveringen kunnen gebundeld worden? En wie heeft de regie? Eric-Jan de Graaf, directeur van medisch groothandel F. v.d. Vooren, zag vooral kansen: “Wij willen graag tijd investeren, maar we kunnen het niet alleen.” Wellicht dat een samenwerking, met een logistiek makelaar aan het roer, de aanwezigen over de streep trekt om dit mooie plan te realiseren.

Modern mobiliteitsbeleid

Tijdens de interactieve mobiliteitssessie die Arnold Helfrich, mobiliteitsmakelaar in Zwolle-Kampen, verzorgde, draaide alles om modern mobiliteitsbeleid. “Wij maken bij organisaties meestal eerst een mobiliteitsscan, om vast te stellen wie binnen fietsafstand woont”, stelt Helfrich. “Fietsstimulering en slim parkeerbeleid zijn vervolgens maatregelen waar je makkelijk effect mee kunt afdwingen.” Interessant, maar hoe krijg je dit voor elkaar? “Krijg inzicht in de kosten voor de organisatie. Maak het beleid transparant, leg uit waarom je iets doet. Neem de tijd voor de transitie. Focus niet enkel op de auto en tot slot: stel je flexibel op, experimenteer en ga aan de slag!”

 LOU6320 257x171

Ter inspiratie gaf Helfrich een aantal succesvolle voorbeelden. Zo huurt LabMicTA voor 600 euro per jaar parkeerplaatsen voor werknemers die verder dan 7,5 kilometer van het werk wonen. Medewerkers die overstappen op de fiets, kunnen de parkeerplaats inruilen voor 400 euro cash per jaar. Deze actie leidde ertoe dat 20 van de 200 parkeerplaatsen konden worden opgezegd.

Bij ziekenhuis Isala in Zwolle geldt de regel dat medewerkers die minder dan 7,5 kilometer van het werk wonen niet standaard een parkeerplek krijgen. Ook mag er vóór 11 uur niet op eigen terrein geparkeerd worden. Isala deed eerder met ruim 1.000 medewerkers mee aan de campagne Spitsfietsen. Inmiddels heeft de organisatie plannen om fietsers die verder wonen dan 7,5 kilometer een dubbele kilometervergoeding te geven.

Ziekenhuis Medisch Spectrum Twente had een eigen stimuleringscampagne. Zij monitorden met trackers op fietsen wie meer dan 5 kilometer naar het werk had gefietst. Aan deze medewerkers werd vervolgens 10 kilometer extra kilometervergoeding uitgekeerd als fietsbonus.

Verschillende methoden, alle succesvol. Arnold Helfrich eindigde de bijeenkomst dan ook met een oproep om aan de slag te gaan en vooral aan te kloppen voor ondersteuning als daaraan behoefte is.

Vegro: logistieke uitdagingen

Ivo den Bieman, operationeel manager bij Vegro, keek vanuit het perspectief van de zorgleveranciers naar de transities in de zorg: “Bij Vegro richten we ons het liefst op de toekomst, op wat er maatschappelijk, verkeerstechnisch en qua regelgeving op ons afkomt. Op die manier past de organisatie zich aan de grote veranderingen aan die nu plaatsvinden.” Vegro verhuurt, levert en haalt momenteel dagelijks bij zo’n 750 tot 1000 adressen per dag hulpmiddelen. Getallen die ver uitstijgen boven het gemiddelde van vorig jaar. Als gevolg van deze groei kampt Vegro zelfs met een tekort aan voertuigen en chauffeurs! Den Bieman blijft realistisch: “Nu boksen we het nog voor elkaar, dankzij onze actiegerichte aanpak en de grote inzet van onze medewerkers. Maar in de toekomst moet het anders. De vraag van klanten wordt groter en complexer, er moet sneller, meer en op verschillende tijden geleverd worden.” Vegro is dan ook op zoek naar samenwerkingspartners om mee te kunnen blijven groeien met de veranderende zorgsector. Hierbij gaat het niet alleen om kosten en kilometers, maar ook om kwaliteitseisen en onderhoud en reiniging van hulpmiddelen. De weg ernaartoe is wellicht complex, maar Vegro wil hoe dan ook vooruit.

Zorggroep Manna massaal op de e-bike?

Thuiszorgorganisaties Zorggroep Manna en Livio hebben met succes een pilot uitgevoerd om medewerkers op de e-bike te krijgen. André Kuipers, Manager Zorg & Welzijn van Zorggroep Manna: “Bij ons speelde een aantal aspecten. We hadden als organisatie behoefte aan duurzaam ondernemen. Daarnaast gaven medewerkers zelf aan wel iets te zien in de e-bike als vervoersmiddel. De e-bike werkt ook kostenbesparend, omdat wij in de thuiszorg veel zakelijk kilometers en parkeerkosten maken.” De e-bike werd door de deelnemers zeer goed ontvangen: 22% maakte tijdens zakelijke ritten altijd gebruik van de fiets en 44% meestal. Ook privé werd de fiets veel gebruikt. 61% beoordeelde de fiets dan ook als uitstekend en 28% als goed. In de vragenlijst antwoorde 94% dat ze de fiets wel wilden blijven proberen. Kuipers: “Geweldige reacties! Helaas viel de belangstelling na de pilot toch tegen: slechts 6 van de 20 deelnemers kochten de e-bike over.” Vanuit de zaal kwam verschillende reacties, onder meer over verankering van het gedrag. Bijvoorbeeld door het aanpassen van 

zorggroep manna 280x166

mobiliteitsregelingen en het inzetten van ambassadeurs. Bart Dik van Just4future gaf een kritische noot: “De veelal gunstige autoregelingen mogen best wat minder uitgebreid. Maar het is complex om bestaande rechten aan te passen.” Hoe Zorggroep Manna nu verder gaat? Dit najaar volgt een tweede e-bike pilot en wordt er nóg harder aan getrokken. Kuipers hintte zelfs naar het idee om in de toekomst patiënten uit te wisselen tussen organisaties, om afstanden kleiner te maken en de e-bike nog aanlokkelijker.

CB reflecteert op de toekomst van zorglogistiek

“De zorglogistiek moet veranderen,” stelde Patricia Maas, Business Development Manager bij CB. “Als we nu niets doen, zal in 2050 de helft van alle Nederlanders in de zorg moeten werken om in de vraag te voorzien.” CB wil zich hard maken voor deze verandering, als onafhankelijke, transparante en innovatieve logistieke dienstverlener in de zorg. Maas: “CB biedt steun vanuit logistiek, informatievoorziening en financiële afhandeling, waardoor het zorgproces van de patiënt nog beter kan verlopen.” Sjoerd Rijpkema, Manager Healthcare bij CB, zoomde in op een van de projecten van CB: www.hulpmiddelbezorgd.nl, een platform dat het bestellen van medische hulpmiddelen vergemakkelijkt. “Dit deel van de zorgsector kenmerkt zich door veel concurrentie, weinig transparantie en beperkte service en vertrouwen. Daarom vliegen wij dit anders aan en hebben we www.hulpmiddelbezorgd.nl opgezet als een dienstverleningsmodel.” CB zoekt nauwe samenwerking met fabrikanten zoals Essity. Zij ontlenen hun succes in deze transitiefase aan doorzettingsvermogen en vertrouwen. “Gewoon durven en doen is belangrijk als er meerdere actoren zijn”, concludeerde Rijpkema.

Fietskoeriers zien kansen voor zorglogistiek

De snelgroeiende fietskoeriersdiensten Fietskoeriers Deventer, Zoef Fietskoerier Zutphen en Fietskoeriers Zutphen kwamen vertellen over zorglogistiek op de fiets. Joost Arends van Fietskoerier Deventer: “Een fietskoerier staat garant voor een duurzame, sociale en goedkope manier van bezorgen. 

fietskoerierdeventer 188x125

Steeds meer zorgorganisaties maken dan ook gebruik van onze diensten. Zoals F. v.d. Vooren, Gelre Ziekenhuizen, Sensire, Sutfene en meerdere apotheken. Wanneer wij medicijnen bezorgen, geven we de fietskoerier de vrijheid om extra service te verlenen. Hij kan bijvoorbeeld de medicijnrol bijvullen of gekoelde medicijnen in de koelkast zetten. We hebben ook met apotheken afgesproken dat wij een signaalrol hebben. Zo dragen we echt bij.” 


Arends had nog een mooi voorbeeld: “Fietskoeriers kunnen ook de thuiszorg ondersteunen. In een pilot hebben de fietskoeriersdiensten in Zutphen vorig jaar de zorgorganisaties Sensire, Sutfene en Buurtzorg ondersteund. Fietskoeriers namen taken zoals urgente boodschappen over van de thuiszorgmedewerkers. Waardoor deze meer tijd overhoudt voor de zorg.”

Bij de fietskoeriers doen ze meerdere dingen: pakketten bezorgen binnen de last mile en post- en pakketten verzenden. Leveringen buiten de grenzen van de stad? Arends had alsnog een oplossing: “www.fietskoeriers.nl is een platform van 30 steden met een fietskoerier, waartussen pakketten worden vervoerd met voertuigen op groen gas. Zo bezorg je op de mooiste manier. Ook in de zorg!” 

Op naar de toekomst

 LOU6329
Ben u geïnspireerd geraakt en op zoek naarondersteuning bij het uitvoeren bij een idee of zoeken van een samenwerking? Neem gerust contact op met een van de logistiek makelaars of mobiliteitsmakelaars van uw regio:

Cleantech Regio: 

Logistiek makelaar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06 - 1943 73 35)
Mobiliteitsmakelaar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06 - 524 42 112)

Zwolle-Kampen en Twente:
Logistiek makelaar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06 - 1036 60 72) 
Mobiliteitmakelaar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06 - 2535 72 27)

Wilt u de presentaties nog een keer zien?

Zorglogistiek in transitie: een blik op de toekomst
Bas van Bree - Programmamanager TKI Dinalog 

Fietsstimulering in woon-werkverkeer loont!
Arnold Helfrich - Mobiliteitsmakelaar Beter Benutten Zwolle Kampen

‘Thuis is de beste plek om oud te worden’
Martin Plant - Directeur Services bij Carinova

Thuiszorg - ruil de auto in voor de e-bike
André Kuipers - Manager Zorg & Welzijn Zorggroep Manna

Groeien in de zorg - een logistieke uitdaging
Ivo den Bieman - Operationeel Manager bij Vegro

Zorglogistiek op de fiets, een prima oplossing?
Joost Arends - Eigenaar Fietskoerier Deventer

Reflecteren op een slimme zorglogistiek
Patricia Maas - Business Development Manager bij CB