Wijkvereniging Berg en Bos beraadt zich op stappen nu de gemeente weigert een grens te stellen aan de verkeersoverlast.

Waarom gedragen de Apeldoornse politieke partijen zich zo ontzettend slap? Wijkvereniging Berg en Bos begrijpt er niets van. Ook wijkraad Brink & Orden vindt het schandalig hoe de gemeente omgaat met de verkeers- en parkeerproblematiek in Apeldoorn-West.


Sinds 2004 wordt telkens opnieuw over oplossingen gesproken door de gemeente en telkens 'verbetert er amper iets'. Donderdag was er weer zo'n moment: de wethouder wilde van de gemeenteraad weten of die de komende vijftien jaar het liefst extra parkeerruimte op AGOVV-velden wil of een parkeerdek bovenop de hoofdparkeerplaats voor Apenheul. De raad talmde, vroeg meer informatie. Over drie maanden 'komt de wethouder bij de raad terug'.

Keuzes
Die wethouder benadrukte de afgelopen tijd dat er nu eindelijk een oplossing moet komen en dat daarbij 'keuzes moeten worden gemaakt'. Keuzes maken betekent ook dat je het niet iedereen naar de zin zult maken, voegde hij daar aan toe.

Donderdag werd tijdens de politieke markt door een raadslid gerefereerd aan niet-openbare stukken. Speelman vindt het frustrerend dat er meer informatie is dan de wijkvereniging kent. Die informatie zal onder meer financiële cijfers bevatten, beseft hij. Ook die wil hij kennen. Wat is het belang van bijvoorbeeld Accres, dat verdient aan het parkeren door bezoekers van Apenheul? ,,We denken op grond van een jaarverslag dat dit pakweg een miljoen euro per jaar is. Waarom hebben anderen de lusten en de wijkbewoners steeds meer lasten? Waarom blijf je hier maar auto's stapelen?''

De wijkvereniging beraadt zich op de stappen die ze moet nemen om het tij te keren. Een van de mogelijkheden is een beroep te doen op de Wet openbaarheid van bestuur, zegt Speelman. Mogelijk komt zo meer informatie vrij.

Ook in Orden wordt druk nagedacht over welke middelen er nog kunnen worden aangewend. Rijpma: ,,We zijn bang dat het voornemen om de komende vijftien jaar bij AGOVV te parkeren hoe dan ook wordt uitgevoerd, zodat wij ieder jaar op veertig, vijftig drukke dagen veel last hebben. Misschien resteert niets anders dan iedere vergunning die moet worden verleend aan te vechten.''

Bron: De Stentor, 11 januari 2016