Advies- en ingenieursbureau Tauw neemt zijn eerste, volledige elektrische veldwerkbus in gebruik. Directeur Ralph van Roessel nam op maandag 8 juli de Volkswagen e-Crafter officieel in ontvangst. Hiermee zet Tauw niet alleen een volgende stap in de verduurzaming van zijn bedrijfswagenpark, ook is het uniek in Nederland. Tauw’s splinternieuwe Volkswagen e-Crafter is namelijk de eerste elektrische bus die op deze schaal wordt ingezet voor veldwerk en bodemonderzoeken.

Vanaf 2023 wil Tauw – wat betreft personenauto’s – een volledig elektrisch leasewagenpark hebben. De huidige diesel- en benzineauto’s worden tot die tijd uitgefaseerd. “Maar met de levering van de e-Crafter gaat Tauw een stap verder”, vertelt Anno Drenth, programmamanager duurzaamheid bij Tauw. “Met deze bus laten we zien dat ook grote bedrijfswagens, die vaak intensief ingezet worden, elektrisch en dus duurzaam kunnen rijden.”

De verwachting is dat de bus 6 jaar lang 30.000 kilometer per jaar zal afleggen. Anno: “Dit is net zo veel als onze dieselbussen. Het enige waar we rekening mee moeten houden is dat de actieradius bij de e-Crafter wat kleiner is.”

Unieke bus met zonnepanelen

Naast de standaard inbouw die in alle veldwerkbussen van Tauw zit, is de bijzondere e-Crafter ook voorzien van zonnepanelen. Die maken het mogelijk om, gedurende de dag, apparatuur op te laden met duurzaam opgewekte energie.

Duurzaamheid steeds vaker een randvoorwaarde

Los van de intentie van Tauw om het wagenpark te verduurzamen, speelt duurzaamheid ook altijd een rol binnen de projecten die zij voor hun opdrachtgevers uitvoeren. Zo ook binnen een raamcontract van de gemeente Utrecht, waarbij een duurzaamheidsdoelstelling was geformuleerd.

Naar aanleiding van die doelstelling heeft Tauw onder andere voorgesteld om de CO2-uitstoot als gevolg van transportbewegingen te verminderen. Hier geven ze invulling aan door voor de bodemonderzoeken die Tauw naar aanleiding van dit raamcontract gaat uitvoeren (daar waar mogelijk) de elektrische veldwerkbus in te zetten. Hiermee realiseren ze een CO2-reductie van 90% (per gereden kilometer) ten opzichte van een gemiddelde, op diesel rijdende, veldwerkbus. Met andere woorden: écht duurzaam bodemonderzoek!

Subsidie Cleantech Regio

De overstap op volledig elektrische bedrijfswagens is nu nog een forse investering. Slim en Schoon Reizen ondersteunt Tauw daarom met subsidies, bedoeld voor initiatieven die bijdragen aan het terugdringen van CO2-uitstoot en fijnstof. Freek Boele, logistiek makelaar bij het programma Slim en Schoon Reizen, legt uit: “De overstap die Tauw maakt naar schoon vervoer past perfect bij waar we als Cleantech Regio voor staan. Dat bedrijven op deze manier hun nek uitsteken waarderen we enorm en ondersteunen we graag. We hopen dat dit andere bedrijven inspireert om óók over te stappen.”