Vanaf 2025 moet vrachtverkeer in binnensteden emissieloos aangedreven zijn. In 30 steden in Nederland geldt vanaf begin dat jaar een zero-emissie zone. Ook Rijnbrink, vervoerder van onder meer bibliotheekboeken in Gelderland en Overijssel, staat daarmee voor een grote opgave. Hoe en wanneer stap je in, als het gaat om elektrisch vervoer? Een EV-scan, ondersteund door de Provincie Overijssel, biedt antwoord op die vraag.

Duurzaam vervangen wagenpark

Jaarlijks vervoeren de 15 chauffeurs van Rijnbrink ruim 4,5 miljoen boeken naar 210 locaties in Gelderland en Overijssel. Vanaf 1 januari 2025 geldt er in 30 steden een zero-emissie zone en mogen vrachtwagens op diesel niet meer in de binnenstad komen. Ondanks de overgangsfase voor moderne vrachtwagens tot eind 2029, is het slim om nu al na te denken over de duurzame vervanging van het wagenpark. Dat blijkt ook uit de EV-scan die Rijnbrink in samenwerking met de logistiek makelaars van de Cleantech Regio en de provincie Overijssel liet uitvoeren.

Rijnbrink EV scan

Aantrekkelijke overstap

“De overstap naar duurzamere voertuigen heeft meer om het lijf dan je oude bestelbus of vrachtwagen te vervangen door een elektrische variant en even de bestaande routes overzetten”, vertelt Leonie van Driel. Als oprichtster van FutureProof voert ze analyses uit voor bedrijven die met dergelijke opgaven te maken krijgen. “Met een EV-scan brengen we in kaart of, en zo ja, wanneer en op welke manier het aantrekkelijk is om de overstap van fossiel naar duurzaam transport te maken.”

Succesfactoren

Van Driel legt uit: “We bepalen eerst de succesfactoren. In hoeverre kom je überhaupt in zero-emissie zones? Hoe flexibel zijn je routes? Kun je onderweg opladen? Hoe zit het met laadvoorzieningen op je eigen terrein?” Door allerlei brandstoffen en technieken tegen elkaar af te zetten, bepaalt Van Driel welke de meeste potentie heeft. “Op de korte termijn is HVO, een biodiesel van reststromen, iets goedkoper. Qua CO2-besparing doet het nauwelijks onder voor de alternatieven. Maar de zero-emissie zone kom je er niet mee in. Op de lange termijn is dus een andere oplossing noodzakelijk.”

“Elektrisch vervoer meeste potentie”

Batterij-elektrisch vervoer, kortweg ‘EV’, heeft op de lange termijn de meeste potentie om CO2-uitstoot te reduceren, stelt Van Driel. “De total cost of ownership van een EV ligt nu nog iets boven dat van een voertuig op biodiesel. Maar de ontwikkelingen gaan hard. De prijs daalt de komende jaren en de actieradius wordt ook steeds beter.”

Ervaring opdoen

Rijnbrink doet er volgens Van Driel goed aan om eerst ervaring op te doen met EV’s. “Gemiddeld ligt de actieradius rond de 200 kilometer. Dat betekent dat EV voor sommige routes wel en voor andere routes nog niet haalbaar is bij Rijnbrink. Start daarom in de wintermaanden eerst eens met één of twee EV’s om te zien wat het verbruik in de praktijk is.”

“EV-scan geeft rust”

Hans Bender, teamleider facilitair en logistiek bij Rijnbrink, is blij met de bevindingen uit de scan. “Door de EV-scan zien we dat we keurig op tijd zijn begonnen met het nadenken over deze stap richting duurzamer transport. Dat geeft rust. Ik verwacht dat we volgend jaar een pilot starten met het leasen van een elektrische bestelbus met laadklep. Als we daar in de winter gedurende 3 of 6 maanden mee testen, hebben we een goed beeld van het verbruik en welke invloed rijgedrag, airco en andere systemen hebben op de actieradius. Daarna kunnen we opschalen.”

Bredere opgave

Ook constateert Bender dat de opgave breder is dan alleen overstappen op alternatieve brandstoffen. “We moeten ook nadenken over minder kilometers maken. Als er bijvoorbeeld logistieke hubs aan de rand van de stad ontwikkeld worden, kun je ladingen slim combineren.” Volgens Bender is het zaak om actief mee te doen met dergelijke initiatieven. “Dat heeft meer potentie dan dat we straks bij de invoering van de zero-emissie zones achteraan in de rij moeten aansluiten.”

Ondersteuning provincie Overijssel

De logistiek makelaars van provincie Overijssel hebben samen met Rijnbrink geïnventariseerd waar er behoefte lag op het gebied van verduurzaming van de logistiek. Omdat Overijssel duurzaam vervoer wil stimuleren, heeft de provincie 75% van de kosten van het onderzoek gefinancierd. Er is nu ook een subsidieregeling voor ondernemers om een maximale bijdrage van € 3000 te krijgen voor een dergelijk EV scan. Geïnteresseerde bedrijven kunnen contact opnemen met logistiek makelaar Miranda Volker (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).