Tussen Deventer en Zutphen rijdt elke dag een fietskoerier met een vrachtfiets. “Wij zijn, zeker in de spits, net zo snel of zelfs sneller dan de bestelbusjes waarmee deze bezorgingen anders worden gedaan”, zegt Joost Arends, oprichter van Fietskoerier Deventer.

Vanuit beide plaatsen vertrekt rond half 5 een fietskoerier met een vrachtfiets. De koeriers ontmoeten elkaar halverwege, tussen Gorssel en Eefde, en wisselen goederen en post uit. 

Vraag om een pendeldienst

Arends vertelt over het ontstaan van de pendeldienst: “We vervangen al langere tijd de dieselbestelauto van een van onze grote klanten, woonbedrijf ieder1. Onze fietskoeriers  vervoeren een deel van de uitgaande post en alle interne post tussen de locaties in Deventer en Zutphen. Daarnaast merken we dat webshops steeds vaker fietskoeriers inzetten. Kortom, genoeg post en pakketten te bezorgen tussen Deventer en Zutphen! Daarom hebben we samen met Fietskoeriers Zutphen de pendeldienst opgezet.”

Bruine boterhammen

Om al die post en pakketten te kunnen vervoeren, maakt wordt er gebruik gemaakt van een trailer, met een inhoud van zo’n 1,5 kubieke meter waar wel 100 kilo in past. Voor deze pendeldienst wordt een fiets met speciale trapondersteuning gebruikt. Arends verklaart: “Bijna al onze leveringen bezorgen we puur op bruine boterhammen. Daar zijn onze koeriers ook trots op. Maar om vrachten van meer dan 100 kilo goed en snel te kunnen vervoeren, hebben we voor deze pendeldienst gekozen voor elektrische trapondersteuning.”

Schone en slimme oplossing

De Cleantech Regio heeft deze fietstrailer deels gesponsord. De Cleantech Regio heeft als doel om samen schone en slimme oplossingen te bedenken. De opmars van de fietskoerier in de groeiende stadslogistiek past perfect in dit rijtje van oplossingen!
Fietskoeriers kunnen snel en goedkoop leveren en voorzien op die manier in de behoeften van bedrijven en consumenten. Tegelijkertijd verminderen ze de filedruk op de wegen en dragen ze bij aan het terugdringen van  schadelijke emissie, fijnstof en geluidsoverlast.

Te groot voor de fiets

Sommige leveringen kunnen echt niet per fiets vervoerd worden. Voor die pakketten werkt Fietskoerier Deventer samen met Sallcon. Zij bezorgen grote vrachten met elektrische voertuigen, bestuurd door goed opgeleide mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Arends stelt: “We willen verantwoord ondernemen op alle fronten: zowel sociaal als duurzaam.”

Ook interesse in post CO2-neutraal bezorgen met een fietskoerierdienst?
Kijk op www.fietskoerierdeventer.nl of www.fietskoerierszutphen.nl