Donderdag 11 oktober jl. organiseerde Slim en Schoon Reizen het Event Duurzame Mobiliteit in de Deventer Schouwburg. De middag trok zo’n 40 werkgevers uit de Cleantech Regio. Zij raakten geïnspireerd door aansprekende verhalen over slimme en schone mobiliteit: over succesvolle acties, innovatieve oplossingen, nieuwe manieren van samenwerken. Dat er in de Cleantech Regio veel gebeurt, is duidelijk. Dat er nog veel méér nodig is om de ambities en doelstellingen waar te maken, ook. Het event was dan ook een duidelijke oproep richting organisaties: kom allemaal in beweging voor betere bereikbaarheid en minder CO2-uitstoot in onze regio!

Jos Penninx, portefeuillehouder Mobiliteit van de Cleantech Regio, trapte de bijeenkomst af met een urgente boodschap: we moeten nú verder. “Alleen als we er samen de schouders onder zetten, kunnen we de klimaatdoelen voor onze Cleantech Regio waarmaken.” Programmaleider Slimme en Schone Mobiliteit Arjan Brink beaamde dat: “We zijn blij en trots dat al meer dan 200 bedrijven via onze acties werk maken van duurzame mobiliteit. Maar de ambities uit het Klimaatakkoord zijn duidelijk: we moeten nóg harder aan de bak.”

Annemieke Nijhof: ‘Werkgevers, toon lef en leiderschap'

Keynotespreker Annemieke Nijhof, voorzitter van de Klimaattafel en CEO bij Tauw, vergelijkt de energietransitie met het beklimmen van een berg. “Ik roep iedereen op: beklim die berg, ook al weet je misschien nog niet hoe de route eruitziet. We weten waar de top is. En we weten ook dat als we nu niet in actie komen, we die top nooit zullen bereiken.” Als CEO van Tauw – een organisatie die vooroploopt als het gaat om duurzame mobiliteit – moest ze zelf ook aan de bak. “Elektrisch rijden werd de norm. Mijn aanvankelijke vrees dat ik voortdurend langs de snelweg aan de laadpaal moest, bleek volledig ongegrond. Een kwestie van je agenda anders indelen. We zijn allemaal enthousiast over deze manier van reizen! Dat geldt ongetwijfeld ook voor oplossingen als de elektrische fiets en thuiswerken. Veel ondernemers denken dat ze door de omslag naar duurzame mobiliteit iets in moeten leveren. Maar het levert juist heel veel op: in de zin van CO2-uitstoot en imago, maar ook van vitaliteit.” Nijhof denkt dat de overstap naar slimmer en schoner vervoer de komende jaren vorm zal krijgen. “Als de markt voor elektrische voertuigen volume krijgt, wordt dat uiteindelijke goedkoper dan auto’s op benzine of diesel. Daar ligt een taak voor de overheid, maar ook zeker ook voor werkgevers, die hun medewerkers moeten ‘verleiden’ tot duurzame mobiliteitskeuzes. Dit vraagt om lef en leiderschap.”

Drie stappen richting slimmer en schoner reizen volgens Annemieke Nijhof

Stap 1: schoner vervoer, te beginnen bij personenvervoer en logistiek. Daarna kunnen ook zee- en luchtvaart verduurzamen.

Stap 2: slimmer reizen. Geen halflege vrachtauto’s of personenauto’s met drie legen plekken meer. Ruim baan voor de deelauto, het ov en de fiets.

Stap 3: gedragsverandering. Mensen moeten zich bewust worden van (de gevolgen van) hun mobiliteitskeuzes en de duurzame alternatieven die er zijn. En vervolgens duurzame keuzes maken.

Wij gaan ervoor: Verklaring Schone Mobiliteit Cleantech Regio

Annemieke Nijhof en Jos Penninx onthulden samen de Verklaring Schone Mobiliteit Cleantech Regio en zetten vervolgens als eerste hun handtekening. Diverse organisaties volgden, waaronder Achmea, Ieder1, Witteveen+Bos, en VOS. Met de ondertekening van de verklaring bevestigen de organisaties dat zij zich samen met andere bedrijven in de Cleantech Regio sterk maken voor een betere bereikbaarheid en minder CO2-uitstoot in de regio. Een mooie eerste stap, die vraagt om groter, breder en sterke netwerk om de hoge ambities waar te maken. Het is daarmee een oproep aan alle overige werkgevers in de regio om zich aan dit initiatief te verbinden en mee te bouwen aan een energieneutrale regio op het gebied van mobiliteit. Haak je aan, zodat ook jij als werkgever profiteert? Neem contact met Oscar Roelofs, jouw mobiliteitsregisseur in de regio.

Drie pitches

De koplopers in de Cleantech Regio zijn al ver als het gaat om slimme en schone mobiliteitsoplossingen. Drie koplopers deelden hun aanpak en resultaten deze middag: Roger Stoeltie, Marcel van Walraven en Angela ten Hag inspireerden de overige deelnemers.

Tauw: waterstof moet normaal worden

Volgens Roger Stoeltie (Tauw) is waterstof een betere optie dan volledig elektrisch vervoer. Dat geldt zeker voor vrachtvervoer, dat veel ‘last’ heeft van de grote batterijen. Tegelijkertijd zijn de mogelijkheden om op waterstof te rijden nog beperkt. “Je vindt geen bestelbussen op waterstof in de catalogus. Die moet je zelf ombouwen. Ik wil dat wiel best uitvinden, maar dan moeten er meer bedrijven aanhaken én ervan kunnen profiteren.” Arjan de Putter van E-xpeditie wil graag met Tauw en andere partijen samenwerken en roept op om in actie te komen. “Het lijkt soms alsof er twee kampen zijn: batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Maar eigenlijk is er maar één kamp: dat van bedrijven die willen overstappen naar duurzaam vervoer. We kunnen heel lang wachten totdat vaststaat wat de allerbeste oplossing is voor welke doelgroep, maar dat kunnen we ons niet permitteren. We moeten hier in de regio nu de weg naar waterstof in gang zetten.”

Gelre ziekenhuizen: zorg, welzijn en logistiek met elkaar verbinden

Marcel van Walraven is Hospitality Manager bij Gelre ziekenhuizen. In de aanpak van Gelre ziekenhuizen draait alles om samenwerking. “Als regionale zorginstellingen hebben we baat bij slimme maaltijdlogistiek. Centrale vraag: hoe kunnen we de bezorging op een duurzame manier inregelen en tegelijkertijd de service richting cliënten borgen? We zijn samen met maaltijdleverancier Huuskes aan de slag gegaan met slimme logistiek. Hierdoor hebben we rondom Zutphen het aantal routes terug kunnen brengen van 1.000 naar 600.” Van Walraven ziet nog veel meer mogelijkheden voor slimme zorglogistiek. “We kunnen bijvoorbeeld incontinentiemateriaal op een centraal punt in de wijk verzamelen. Dit scheelt veel kilometers én uitstoot, zeker als je elektrische voertuigen gebruikt. En als we hiervoor nu ook nog eens mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten, slaan we twee vliegen in één klap.”

Remeha: carpoolen weer sexy maken

Remeha zet 7 ambassadeurs in om medewerkers te stimuleren om duurzaam te reizen. En dat was hard nodig: Ongeveer de helft van de medewerkers woont op maximaal 10 kilometer afstand, maar komt toch altijd met de auto. Assemblagemedewerker Angela ten Hag is zo’n ambassadeur. In workshops deelt zij haar ervaringen met haar collega’s. “Carpoolen is een prima optie als zoveel mensen bij elkaar in de buurt wonen. Maar carpoolen is niet sexy. Dat beeld proberen we in de workshops te kantelen. Daarnaast proberen we mensen over te halen om af en toe eens de fiets te pakken. We weten uit eigen ervaring dat je dan bijna net zo snel bent, omdat je met de fiets binnendoor kunt. Collega’s zijn zich daar vaak helemaal niet van bewust. Zo’n workshop is dan echt een eyeopener.”

Twee best practices: Politie Oost-Nederland en MyTripper

In aanvulling op de pitches zorgden Leander Witjes van de Politie Oost-Nederland en Rob Landeweer van MyTripper voor een best practice. Leander Witjes van de Politie eenheidsstaf Oost-Nederland, vertelde over de grote stappen die de dienst maakt richting duurzame mobiliteit. De dienst zet daarbij onder meer in op de fiets als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer naar het kantoor in Apeldoorn. Tijdens de Bike Experience Day op 15 september stond de (elektrische) fiets volop in de spotlights. In combinatie met voorzieningen als goede stallingen en douches, heeft dit geleid tot een flinke toename van het aantal medewerkers dat gaat fietsen of wil gaan fietsen. Rob Landeweer van MyTripper kiest voor slimme software waarbij zakelijke reizen inzichtelijk worden gemaakt en de meest duurzame vervoersoptie prominent in beeld komt op de app. MyTripper kiest in aanvulling daarop bewust voor hippe deelfietsen en een flitsende Mini Cooper als deelauto. En bewijst hiermee dat duurzaam en hip prima samen kunnen gaan.

Investeren in duurzaamheid: zaai nu, oogst later

Slim en Schoon Reizen kan terugkijken op een zeer inspirerende middag. Bevlogen sprekers van uiteenlopende bedrijven hebben laten zien dat er al goede stappen genomen zijn richting duurzame mobiliteit. Maar ook dat er nog een grote opgave ligt voor de komende jaren. Gezamenlijke actie is hard nodig! Deelnemers keerden huiswaarts met de boodschap: investeren in duurzaamheid is alsof je een bloembol zaait. Als je nu hard werkt, investeert in de juiste vruchtbare aarde en “het gewoon gaat doen”, krijg je er later iets moois voor terug.

Ben je ook enthousiast geworden en wil je aanhaken? Laat het ons weten! Bel/mail met Oscar Roelofs, jouw mobiliteitsregisseur in de regio. T: 06-5244212 E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.