Downloads:

Flexwerken, spitsmijden en gezond op de fiets naar je werk. Op weg naar het nieuwe normaal maakt duurzame mobiliteit veel impact. Door de coronacrisis en de routekaart van het kabinet, komt anders reizen in een nieuw daglicht. Waar dat in eerste instantie vooral als een extra uitdaging werd gezien, blijkt duurzame mobiliteit in het tackelen van de coronacrisis juist kansrijk voor veel werkgevers.

De rol van duurzame mobiliteit in het omgaan met de coronacrisis was het onderwerp een rondetafelgesprek met grote werkgevers in Apeldoorn-Zuid. Zij werden overvallen door de noodzaak massaal thuis te werken. Terugkijkend blijkt dat de overgang veelal soepel is verlopen. Bureaustoelen, schermen en laptops werden en allerlei vormen van flexwerken en vergaderen op afstanden werden in rap tempo beschikbaar gesteld.

Onder andere Gelre Ziekenhuizen, gemeente Apeldoorn, Achmea, Kadaster en de Politie Eenheid Oost-Nederland onderzoeken al dan niet i.s.m. met een universiteit of de OR de kansen en voordelen van thuiswerken. In de meeste gevallen bleek er, ondanks het sluiten van de kantoren, op die manier geen sprake van productieverlies. “Hoe langer de situatie aanhoudt, hoe gemakkelijker en gewoner het wordt”, merkt Achmea op. Kadaster onderzoekt in samenwerking met een universiteit hoe medewerkers het thuiswerken ervaren en wil die inzichten gebruiken om het thuiswerken verder te verbeteren. Gemeente Apeldoorn heeft, vanwege haar publieke functie, de kantoren opengehouden.

Gedrag medewerkers doorslaggevend

Doorslaggevend in het succes van de coronamaatregelen is het gedrag van medewerkers. Alle rondetafel-partners werken daarom richtlijnen en maatregelen uit waarmee ze de 1,5 meter borgen. Denk aan het afschalen en regisseren van het aantal werkplekken, signing in en rondom kantoor met looproutes en gedragsrichtlijnen, eénrichtingsverkeer op de looproutes en het ruimer inrichten van vergaderruimtes. De Belastingdienst gaf aan hiermee bezig te zijn.

Fiets als alternatief voor openbaar vervoer

Naast gedragsregels voor in en rondom kantoor, blijkt wat vervoer betreft de tendens om het openbaar vervoer vooral te mijden. Waar mogelijk wordt er ingezet op alternatieve vervoerswijzen. Politie Eenheid Oost-Nederland focust zich daarom met name op de fiets en werkt versneld een speciale Corona-routekaart voor de fiets uit.

Blijvende gevolgen van het ‘nieuwe normaal’

In het tweede deel van de rondetafel ontstond een boeiende discussie over blijvende gevolgen van het ‘nieuwe normaal’. Zo krijgen kantoren een nieuwe functie, als het aantal werkplekken structureel afneemt en de behoefte aan grotere en diverse vergader- en overlegruimtes toeneemt. Daarnaast is door structureel thuiswerken en het toenemen van online werken nieuw mobiliteitsbeleid nodig. Arbeidsvoorwaarden, zoals reiskostenvergoedingen, thuiswerkvoorzieningen en parkeren gaan op de schop en gaan er de komende jaren radicaal anders uitzien.

Stel je rekent met een gem. werkplek op jaarbasis van € 8.500,-  dan valt snel uit te rekenen wat de besparingen zijn. naast het uitkeren van minder reiskostenvergoedingen. En dit geeft ruimte om deel van de besparing in te zetten om vergaderplekken anders in te delen en online en thuiswerken te faciliteren. Zo gaf Gelre Ziekenhuizen aan intern te overwegen om bestaande werkplek-ruimtes van afdelingen terug te halen en deze om te bouwen naar nieuwe vergaderruimtes.</>

Hoe nu verder?

Het is aan werkgevers om in lijn met kabinet routekaart en rivm-richtlijnen in te zetten op structureel anders reizen, spitsmijden en thuiswerken. Het programma Slim en Schoon Reizen van de Cleantech Regio kan helpen met gericht aanbod. De Rondetafelsessie met Apeldoornse werkgevers biedt inzichten om ons aanbod verder aan te scherpen en uit te breiden.

Wil je meer weten n.a.v. deze Rondetafelsessie? Of wil jij zelf stappen maken met duurzame mobiliteit? Bijvoorbeeld door de voordelen van thuiswerken te borgen of in te zetten op de fiets? Neme dan contact op met mobiliteitsregisseur Oscar Roelofs. E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., T: 52 44 21 12.