Verkeer op brug in Apeldoorn

Het coronavirus heeft een ongekend effect op ons dagelijks leven. Zo ook op onze mobiliteit. Welke trends zien we daarin? We zetten de belangrijkste punten voor je op een rij.

  • Het aantal auto’s op de weg is al bijna weer op het niveau van vóór de coronacrisis. Op sommige plaatsen is het aantal zelfs hoger. De regio Zuidwest-Nederland is koploper met 10% groei. Dat kan iets te maken met de mooie weekenden en het recreatieve verkeer naar de kust.
  • Qua files valt het ondanks het groeiende aantal auto’s op de weg nog steeds mee. Het verkeer tijdens de spitsen is namelijk minder druk.
  • Veel mensen werken nog steeds thuis, maar gaan steeds meer op pad. Niet voor werk, maar voornamelijk recreatieve bestemmingen. Het lijkt er zelfs op dat de totale reistijd per werkdag aan het toenemen is van gemiddeld 70 minuten pre-corona tot 80 minuten nu!
  • De groei van het fietsverkeer volgt die lijn. Meer dan een kwart van de werknemers is van plan om in de toekomst meer met de (e-)fiets naar het werk te gaan.
  • Het OV blijft nog erg achter.
  • Over het algemeen wil zeker de helft van de werknemers ook na COVID-19 meer thuis blijven werken, blijkt uit allerlei onderzoeken.
  • Twee-derde van de werknemers die pre-corona zakelijke vluchten maakten zegt dit in de toekomst minder of veel minder te gaan doen.

Meer fietsen, minder zakelijke vluchten, meer thuiswerken; goed nieuws voor het terugbrengen van CO2-uitstoot dus! Uit onderzoek van de IEA blijkt dat de netto-effecten van thuiswerken op CO2 en energiegebruik in ieder geval behoorlijk positief zijn.

Borg de positieve effecten van corona

Het coronavirus biedt ook veel positieve effecten. Aan overheden, werkgevers én werknemers om die effecten te borgen. Wat kun jij als werkgever betekenen? Kijk op www.slimschoonreizen.nl/slim-ondernemen of neem contact op met Oscar Roelofs (E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., T: 06 52 44 21 12).