Uw logistiek efficiënter, betrouwbaarder en goedkoper? Logistiek makelaar Freek Boele van Slim en Schoon Reizen heeft al heel wat bedrijven hierover geadviseerd. Bent u de volgende?

Sinds 2016 krijgen werkgevers in de Cleantech Regio gericht advies hoe ze hun goederenvervoer efficiënter kunnen inrichten.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • bundeling van vervoersstromen
  • slimme stadsdistributie
  • meer vervoer over water

Bijkomend voordeel: in onze regio zorgt slimme logistiek voor minder goederenvervoer over de weg, waardoor er minder vertraging ontstaat in de spits.

Succesvoorbeelden

Slimme distributie: Veel organisaties in de regio hebben de voordelen ontdekt van distributie per fietskoerier. Zo schakelen de zorgorganisaties Sensire, Sutfene en Buurtzorg fietskoeriers in voor de (urgente) boodschappen die de thuiszorgers voorheen zelf deden voor clienten. En ook Repairhouse verving de bestelauto door een fietskoerier. Bovendien is er tussen de steden Deventer en Zutphen distributie per vrachtfiets mogelijk sinds eind 2017. Fietskoerier Deventer fietst dagelijks tussen de twee steden met post en pakketjes.

Maar er zijn nog meer manieren van slimme logistiek:

Woonbedrijf ieder1 staat in de top drie van organisaties met de meeste (bestel)auto's tijdens de spits in de Cleantech Regio. De oorzaak: de 44 onderhoudsbusjes rijden in de spits naar de magazijnen en vervolgens naar woningen (totaal 14.500). Eind 2016 is in samenwerking met Mastermate en Schotpoort Connect een pilot uitgevoerd met gebundelde leveringen van verschillende leveranciers. Ard Hengeveld van ieder1: "Vier van onze vakmensen kregen hun onderhoudsmaterialen 's nachts rechtstreeks in hun wagens geleverd en hoefden er niet meer voor naar de magazijnen in Deventer of Zutphen. Dat scheelde heel wat kilometers!" Het bedrijf gaat nu na of en hoe de pilot een vervolg krijgt. Lees ook welke voordelen het bedrijf nog meer ervoer in de pilot.

Deventrade BV probeerde vervoer per binnenvaartschip uit, in plaats van per vrachtwagen. En is daar tevreden over. Het bedrijf is leverancier van sportkleding en -accessoires en importeert jaarlijks 100 tot 125 containers met deze producten. Over zee, van bijvoorbeeld het Verre Oosten naar de haven van Rotterdam. En vanaf daar over de weg naar het magazijn in Deventer. In een pilot gooide Deventrade het over een andere boeg: het laatste stukje per binnenvaartschip. De voordelen? Minder kosten en meer flexibiliteit in de levering. Logistic manager Erik Jonker: “Vervoer per binnenvaart was voor mij een relatief nieuwe wereld, maar de hoeveelheid werk die ermee gemoeid was, viel me enorm mee.” Klik hier voor meer informatie over de pilot.

Bruil vervoert voortaan zijn cement over water in plaats van de weg. U leest er hier meer over. Bruil uit Ede laat sinds kort cement vanuit het Ruhrgebied in Duitsland per binnenvaartschip aanleveren naar de productielocatie in Deventer. Vervoer over water van dit product is voor betonfabrieken vaak een uitdaging. Er worden verschillende soorten cement van diverse leveranciers in kleine hoeveelheden aangeleverd op de productielocaties. Tussenopslag is dan nodig om binnenvaart interessant te maken. Met het plaatsen van de twee silo’s in Deventer is dit nu mogelijk voor deze specifieke locatie.

Ook slimme logistiek?

Neem contact op met logistiek makelaar Freek Boele

  • 06-19437335
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Freek Boele zoekt kansrijke projecten die voordelen opleveren voor bedrijven in termen van kosten, service en duurzaamheid en die bovendien voor spitsmijdingen zorgen. Daarbij valt te denken aan bundeling van stromen, slimme stadsdistributie, meer vervoer over water en samenwerking in de keten. Ziet u kansen voor slimme logistiek in uw bedrijf? Neem dan contact op met Boele.