Intrinsieke motivatie als vertrekpunt
Bij Veldhuis Advies komt duurzaamheid niet voort uit verplichting, maar uit overtuiging. De organisatie wil betekenisvol ondernemen — met aandacht voor geluk, gezondheid én verantwoordelijkheid voor mens en milieu. Al jaren staat goed werkgeverschap centraal: gelukkige, vitale medewerkers zorgen voor tevreden klanten. Dat blijkt ook uit de resultaten: nauwelijks verloop of verzuim, een klanttevredenheid van 9,2 en een sterke, loyale organisatie.
Die intrinsieke motivatie vertaalt zich ook naar mobiliteit. Het pand is gebouwd en ingericht met duurzame materialen, er liggen zonnepanelen op het dak, en het wagenpark is volledig elektrisch. Toen kwam de vraag: wat kunnen we nog meer doen?
Om die vraag te beantwoorden, stelde Veldhuis Advies een werkgroep rondom duurzaamheid en vitaliteit samen. Deze groep medewerkers kreeg de ruimte om mee te denken, te experimenteren en nieuwe ideeën te realiseren. Alles in co-creatie met de directie. De werkgroep onderzocht hoe collega’s gestimuleerd worden om de overstap te maken naar schonere vormen van vervoer. Daarbij kwamen concrete maatregelen tot stand, zoals:
Ook voor fietsers zijn er aantrekkelijke regelingen, met kilometervergoeding en financieringsmogelijkheden voor de aanschaf van een fiets. Je helpt medewerkers kleine stapjes te zetten”, vertelt commercieel directeur Dick Vos. “Door die stapjes mogelijk te maken, vergroot je loyaliteit én bewustwording. Medewerkers voelen zich gehoord en betrokken.”
Het mobiliteitsbeleid van Veldhuis Advies kwam dus niet top-down tot stand, maar in samenspraak met medewerkers. Iedereen met interesse of ideeën kon participeren.
Veel voorstellen van medewerkers zijn daadwerkelijk uitgevoerd. Zo kwam het idee om het verduurzamen van je huis met bijvoorbeeld dubbel glas of zonnepanelen, mede te financieren via het bedrijf. “We willen niet alleen een goed werkgever zijn. We hebben ook maatschappelijke verantwoordelijkheid”, aldus Dick.
Het mobiliteitsbeleid is geen eenmalig project, maar een continu proces. Jaarlijks wordt het beleid geëvalueerd met directie en HR.
Veldhuis Advies ziet duurzaamheid bovendien breder dan alleen mobiliteit. Zo worden collega’s aangemoedigd dichtbij te wonen of vaker thuis te werken, en vinden klantgesprekken steeds vaker online plaats.
“Duurzaamheid hoort bij onze kernwaarden”, zegt Dick Vos. “Dat zijn: eerlijk, helpen en professioneel. Vooral dat tweede is belangrijk: helpen. Je helpt medewerkers, klanten en de omgeving door duurzaam te handelen.”
Het verhaal van Veldhuis Advies laat zien dat verduurzaming niet altijd groots of kostbaar hoeft te zijn. Juist door klein te beginnen en medewerkers actief te betrekken, ontstaat beweging. Elk idee, hoe bescheiden ook, draagt bij aan een duurzamere toekomst.